fredag, maj 21, 2010

Utvecklande och Equi-Pak på fånghäst

Det är alltid kul att pressa sig själv, höja kvalitén, utvecklas och vilja bli bättre. Detta genom kurser, föreläsningar och framförallt inspirerande diskussioner med duktiga kollegor (gärna över en kopp kaffe, som Hovslagare måste man gilla kaffe nämligen har jag fått för mig, tur att jag gör så!)
Det finns lite olika sätt att fälla in nitarna på. Det vanligaste sättet, vilket jag själv tidigare gjort, är att raspa en linje under alla fyra nitarna så det blir ett "dike" där nitarna fälls ned i. Det blir helt ok. Men som sagt är ok inte alltid nog i jakten på utveckling! Dessutom eftersträvar jag en så slät hovvägg som möjligt!
Idag har jag i skott genom att fälla in niten med en urgröpning enbart under niten. Som sagt ett helt nytt arbetssätt för mig, men resultatet gott!






Hästen har gått barfota en tid varför små sprickor gör att symetriska formen ej är helt hundraprocentig, men helt ok ändå.





Kul att prova nya sätt att jobba på!

Har även skott en fånghäst i dagarna.
Likväl som det är kul med nya arbetssätt inspirerad av mina kollegor så är det kul och intressant att jobba med andra material än järnskor!
Speciellt när resultatet blir tillfredställande för både mig och hästen.
I detta fall ville jag stötta upp hästens egna sula och göra det mer bekvämt för hästen.



































Genom att strö lite sand på sulan tar jag bort den klistriga ytan.











Klart!

3 kommentarer:

Larsson sa...

Hej du, bäste Hovis!
Nu är jag här och läser igen. Varför jag gör det förstår jag inte riktigt. Jag menar, jag har varken häst eller behov av hovslagare men kan ändå inte låta bli att fascineras över dina inlägg! Sååå många ord - traktstöd, fångfall, kronrand och understuckna trakter osv osv - å jag begriper INGET!!!!

Men ett förstår jag! Och det är att du brinner för ditt yrke och att du verkligen vill hästarnas bästa!! Och sånt, sånt gillar jag! :)

Må gott & klappa Emil

Lotti sa...

Ha ha, Larsson! Du är bara för skön :D

Hovslagaren sa...

Ha ha! Kul att du läser, kanske snart blir så sugen att du skaffar häst så jag får sko den??
Tror jag ska göra ett inlägg med fackord, beskrivning av hoven mm! Så får du en aning om vad jag pratar om.
Ha det bäst!