torsdag, maj 20, 2010

Upprensning av strålen ?

Fick en fråga av Lisa huruvida man som Hovslagare ska rensa upp strålen eller ej. Så här anser jag.

Gällande strålarna så vill jag alltid ta bort gammalt horn och rensa bort flikar där smuts, bakterier och svamp kan gro. Det kan då lätt bli strålröta. Sen är det inte alltid det går att ta bort så mycket. Jag efterstävar, så som med hela hoven, en symetrisk stråle. Jag ser även om allt är ok med strålen genom att skära rent den.
Strålen har en viss stötdämpande effekt men framför allt trycks den upp mot elastiska putan, som är som en geléklump, vid belatsning. Elastiska putan i sin tur pressar blodet i hoven ut mot hovväggen och skjuter upp blodet i benet igen (väldigt enkelt förklarat!).
En stråle som ej får plats pga för trång skoning där hoven inte kan röra sig som den ska i sidled fungerar inte som
den ska och även pga detta kan strålröta uppkomma, då i mittstrålfåran. Allt hänger liksom ihop. Hoven måste få plats att vidga sig så strålen får sin belastning när hästen i rörelse belastar hoven. Bortsett från strålens tillväxt kan sneda och trasiga strålar bero på felbelastning av något slag. Det är inte heller här säkert att strålen går att skäras helt symetrisk men det bör hovslagaren kunna förklara i så fall.
Nedan ett exempel på samma hov före och efter upprensning:


Här är även hörnstöden kollapsade fram mot tån och ut mot sidorna. Traktstödet är för långt fram och trakter kan bli något understucken.



Samma hov efter upprensning. Här får trakterna rätt belastning.

1 kommentar:

Lisa sa...

Tack snälla Hovis!
Det var mycket intressant information! Fast jag blir ju lite smått gråtfärdig. Ska fota mina tjejers strålar imorgon och visa dig bilder. På en hov "vandrar" en död del utav strålen ått ett håll, på en annan hov har strålen ingen som helst mittskåra. Känns väldigt tråkigt då hon hade fantastiskt välskötta hovar innan jag bytte till denna hovis. Nä, är missnöjd helt enkelt. Du får ta helikoptern hit och verka mina hästar! Haha!
Tack snälla för ett bra inlägg!