söndag, maj 09, 2010

Plastad sommarfot!



Som svar på tidigare kommentar angående plastning av min unghästs hovar väljer jag att förklara i ett inlägg!
Bakrund.
Min Quarterhäst på två år har väldigt sköra hovar, blir lätt öm i sulorna och får lätt seperation i bärranden vilket i sin tur gör det enkelt för bakterier och svamp att leta sig upp och skapa hålrum, dvs uppackningar. Han får även lätt hovbölder. Åtgärden har två huvudpunkter. Att ta bort smärta och skydda bärranden. I vanliga fall hade jag skott honom och fyllt upp hoven med Equi-Pak. Nu skulle han ut på det underbara sommarbetet på bassholmen och därför var det uteslutet att sko honom av flera anledningar. Dels pga skaderisken då det ibland går hett till, sen finns risken att han trampar av skon och det ligger en sko med söm på ön som de kan skada sig på men största anledningen är följande. Då en sko spikas på mineras hovväggen och med en redan skör hov vill jag inte riskera att tappa bärighet. Därför limmade jag på aluminiumskor i mars och nu inför släppet plastade jag hovarna så här:


Vid detta laget har plasten suttit på i fyra dagar och blivit mycket hårt belastad med galopprundor på hingstbetet. I mitten ligger Equi-Pak som liknas vid gummi.

Plasten är en så kallad "två komponents plast" speciellt framtagen till just hovar, Adhere Wettec heter produkten. Den består som namnet förtäljer av just två komponenter som vid mixning snabbt härdar till en hård, slitstark och elastisk plast. "Gummit" i mitten är också en Wettec produkt som heter Equi-Pak (finns nu även som SOFT men då krävs skor för att det slits bort annars).
Hur länge plasten sitter är väldigt olika och beror på hur mycket hoven växer, underlag, klimat och miljö och hur lång utevistelse hästen har. En plastning vid skoning där man vill återskapa en hovvägg sitter plasten oftast runt sex veckor. I detta fall räknar jag med att plasten slits bort efter ca två veckor pga alla galoppsvängar i början av betesperioden. Då har jag lagt på ca 5 mm plast.
Att använda plast kräver kunskap för att få det att sitta, det kräver även att man är säker på att man inte stänger in uppackningar, väta, bakterier eller svamp. Tyvärr är en del Hovslagare skeptiska pga dåliga erfarenheter där det mycket viktiga grundarbetet har slarvats med och därmed har plasten suttit illa. Bl a måste torktiden av hoven med värmepistol eller hårtork hellre överdrivas än kortas. Gällande Equi-Pak-sulan så måste hästen belasta hoven innan det härdat för att undvika tryck i hästens egna sula.
Men exakt hur man ska gå till väga för att få ett tillredsställande resultat lämnar jag till ett eget inlägg!
Är i alla fall mycket nöjd med min lösning och räknar med att kunna ta bort plasten så småningom då betet ute på Bassholmen ger en bra hovkvalité som inget hösilage eller tillskott ens kan komma i närheten med att åstakomma!

Efter en helg med spring är det skönt att slappa i vårsolen! Ett långt sommarlov väntar med en massa kul för grabbarna på Bassholmen!

Titta gärna in på bloggen om hingstarna och följ deras tillvaron genom att klicka här !

För information om betet och hur du anmäler din hingst för nästa års bete klicka här!




2 kommentarer:

Sofia sa...

Googlade på "hovslagare tjärdrev" och hittade din blogg.
MYCKET intressant läsning och mycket att lära/fundera över. "Favoritar" dig bums!

Hovslagaren sa...

Hej Sofia! Vad kul att du råkade hittade hit och att du vill läsa mer! Välkommen! Ställ gärna frågor så ska jag göra mitt bästa att svara.
MVH Thomas