söndag, september 06, 2009

Visitation vid hälta

Hej kära läsare!

Började skriva på ett svar i kommentarsfältet men insåg efter en stund att det nog passade som ett eget inlägg.
Jättekul att ni tycker bloggen är intressant! Det inspirerar mig att fortsätta och dessutom skriva mer frekvent.
Vill även ta tillfället i akt och berätta mer om vem JAG är.
Jag har nu varit igång i snart ett år efter nästan tre års utbildning. Mestadels av utbildningstiden har varit praktik hos en mycket duktig hovslagare som dessutom har stor erfarenhet av arbete inne på en välkänd hästklinik. Därav har jag från första dagen fått se alla möjliga olika hovrelaterade sjukdomstillstånd. Det är väl därför mitt intresse är så stort kring detta område. Jag älskar verkligen mitt yrke och jag är stolt över mina arbeten, dock är jag ödmjuk inför alla uppgifter då jag fortfarande är i ett utvecklingsstadium gällande vissa bitar och jag kommer förhoppningsvis alltid vara i ett form av utvecklingsstadium. Att sluta lära verkar oerhört trist!
Stor del av yrket kan man bara lära sig genom erfarenhet och stort intresse. Jag menar en erfaren hovslagare behöver inte vara duktig bara för att han/hon skott i 15 år. Har man inte intresset av att utvecklas utan bara vill tjäna en hacka på att spika på skor så stannar man sin utveckling i ett tidigt stadium. Min blogg är förutom att berätta om mitt yrke även en del i min utveckling som hovslagare. Jag måste gå in på djupet att granska mina kunskaper jag har och de jag är osäker på tar jag reda på genom mina kollegor, veterinärer och böcker. Samtidigt kan många behandlingsmetoder varken vara rätt eller fel då det saknas en del forskning i vissa områden. Usch vad formell jag känner mig!
Hursomhelst så är det med stor glädje jag läser era kommentarer och frågor! Kul!

Så till svaret gällande hovbölder mm:
Angående hovbölder/hovbensfrakturer så finns givetvis inget självklart recept för att bedöma på plats huruvida det är en fraktur eller en böld. Men det finns några riktlinjer (Är man osäker eller om hovslagaren inte lokaliserat någon böld bör alltid en veterinär kopplas in!)
För det första bör man som hästägare känna till sin hästs normala digitalpuls i friskt tillstånd, lära sig hur man känner den och HUR den känns. En förstärkt puls efter ett hårt ridpass kan förekomma, eller då hästen går på bete och får i sig något olämpligt som den reagerar på. Därför ska pulsen tas när hästen vilat en stund.
Vid hovbölder upplever jag att pulsen är "hård" och tydlig, vid en fraktur mer flödande/forsande. Omöjligt att förklara EXAKT hur den ska kännas då det dessutom kan skilja något mellan olika hästar, men det är som sagt riktlinjer som tillsammans med visitation kan vara en hjälp på vägen.
En svullnad i benet upp över kotan kan uppstå vid hovbölder, så som vid andra inflammationer vid t ex fång. Fortsättningvis visiteras hoven med en visitertång. Genom att "klämma" ihop bakre delarna av hoven, traktväggarna, så får man en riktlinje huruvida det rör sig om en böld eller fraktur. Om hästen inte reagerar alls på detta så är chansen större att det inte rör sig om en hovbensfraktur. Reagerar den kan det ändå bero på hovböld beroende på böldens placering. Därför bör alltid en visitation fullbordas genom att klämma över hela bärrandens längd, trakt till trakt, och klämma över strålen. I de flesta fall kan man genom noggrann visitation på detta sätt hitta i alla fall en möjlig orsak och efter det bedöma huruvida veterinär/klinik skall kopplas in. Vid en lyckad visitation kan även en böld lokaliseras till dess exakta position och därefter dräneras. Hur man dränerar kan skilja sig mellan olika hovslagare och deras metoder. Ofta blir man både som hovslagare och hästägare lättad när en böld visat sig vara orsaken till hältan då prognoserna i det flesta fall av hovbölder är mycket god och behandlingstiden betydligt kortare än vid frakturer.

Ibland behövs ingen större visitation för att upptäcka hovbölder. Nedan är en böld som öppnat sig själv och redan börjat självläka. Bölden har sitter på en unghäst ute på sommarbete.
Bölden har vandrat uppåt i hoven och öppnat sig i dels kronranden och i sambandet mellan stråle och trakt samt i en av ballarna. Givetvis har en noggrann visitation ändå gjorts för att utesluta fler bölder och dessutom se till att den får hjälp men läkningsprocessen. Detta genom t ex kopparsulfat efter att spolat rent med jodopax/jodsprit.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jättetack för din utökade förklaring! Nu förstod även jag ;-)

Hovslagaren sa...

Vad bra! Bara att fråga på som sagt!
/Thomas