onsdag, september 16, 2009

Arbetskläder

Efter ett besök i huvudstaden har jag införskaffat mig något jag funderat på väldigt länge (och några ömma fötter senare!)
Fram tills nu har jag skott i arbetsskor med stålhätta vilket har räddat mina tår ett antal gånger. Men sedan finns det de tillfällen då hästarna liksom missar stålhättan och träffar en på "fotryggen" vilket gör rätt ont och är en stor skaderisk.
Hittade dessa kängor, speciellt framtagna åt hovslagare, i en välsorterad hovslagarbutik på väg hem! De har en plös av metall inklädd i läder och efter att invigt dem kan jag intyga att de även var sköna att jobba i. Sedan om det är snygga eller ej kan man ju diskutera, men hellre en ful sko på foten än ett gips!

Nu är hösten här. Lika bra att inse det. Jag gillar hösten på sätt och vis. I alla fall de dagar då solen skiner och det är friskt och skönt i luften. Med hösten kommer även kylan och jag gillar verkligen inte att frysa! Tur då att man kan klä sig varmt. Men det är inte helt enkelt att klä sig "rätt" som hovslagare under de kalla månaderna. Det gäller att hitta material som håller en varm men som samtidigt andas. Hur man än gör blir man svettig. Det får heller inte finnas glipor i ryggslutet t ex. Gällande huvudet så är väl jag lite känslig kanske men jag MÅSTE ha något där som håller värmen!
Många kläder som är bra till hovslagaren finns på välsorterade utelivs-butiker, "HAJK-kläder" liksom. Inne på Naturkompaniets butik i Stockholm hittade jag denna perfekta mössa!
Ok, smaken är ju som baken men jag gillar den skarpt!
Det som är speciellt med mössan är att den är tunn som bara den, andas och värmer skönt.
Skulle det vara så att man ändå fryser så får man tända ässjan och smida ett par skor!

2 kommentarer:

Kicki sa...

Ja, nu har jag oxå hittat hit till din blogg. Mycket spännade läsning!

Hovslagaren sa...

Hej Kicki! Vad trevligt att du hittat hit!
/Thomas