måndag, september 21, 2009

Tunghästtaxa?


Skodde en väldigt trevlig Tinkerhäst häromdagen. Han var rätt ung men ändå snäll att arbeta med. Detta för att hästens ägare arbetat mycket med hästen, uppfostrat den och lyft dess hovar i ett tidigt stadium.
Fick frågan för ett tag sedan var min gräns går för "tunghästtaxa". Självklart går ardennerhästar och shirehästar automatiskt under denna taxa pga av deras tyngd och storleken på hovarna respektive skorna. I övrigt kan även en schettis hamna under denna taxa. Att jag kallar det "tunghästtaxa" är enbart för att det är ett så inkört begrepp bland hästfolk och hovslagare. Om hästen pga av sin tyngd eller på annat sätt påvekar mitt arbete så det kräver större ansträngning än vanligt eller en högre risk gäller denna taxa vare sig det handlar om en nordsvensk eller ponny.
Denna taxa möts tyvärr inte alltid med förståelse hos kunden. Men de flesta tycker det är en självklarhet. Jag som hovslagare utsätter mig varje dag för risker som är svåra ens att jämföra med andra högriskyrken. Hur försiktig man än är kan olyckan snabbt vara framme då man som hovslagare arbetar med levande djur som t ex kan bli skrämda av något och kasta iväg en hov utan mening eller tappa balansen och ramla över en. Därför ser jag det som en självklarhet att en ouppfostrad häst kostar mer då det är en högre risktagning från min sida.
Det flesta av mina kunder är duktiga hästmänniskor vilket genererar i lugna stabila hästar.

1 kommentar:

Kicki sa...

Kan inte annat än hålla med dig i detta! orkar inte ägaren göra vardagsjobbet(lyfta hovarna på pållen) så får ju du ta skitgörat(verka en häst som inte är van att lyfta fötterna). Inte mer än rätt att ta mer betalt då!