torsdag, mars 18, 2010

Klinikjobb!

3 kommentarer:

Lisa sa...

Hej du!!!
Grattis till jobbet på kliniken!! Jättekul att följa din blogg! Vi är flera i stallet som gör det:)

Jag undrar om du skulle kunna skriva lite om fölverkningar? Och unghästverkningar? Om det är något man ska tänka på osv.. Min 2-årings fossingar växer JÄTTEsakta. Men det gör hon också. Kanske hänger ihop. Medan 10-månaders unghästens fossingar tokväxer. Inte på "längden" så mycket, de mest breddar sig.
Finns det något att tänka på?
Mvh Lisa & hästbebisarna

Hovslagaren sa...

Hej, Lisa! Tack så mycket! Kul att ni uppskattar min blogg dessutom!

Jag ska ta och skriva ett inlägg om fölverkningar, absolut! Kanske passar bra i maj-juni?!

Gällande dina funderingar så finns det en del saker att tänka på. För det första, lyft hovarna och fixa med dem, lyft dem gärna ofta och korta stunder så fölet blir van med den hanteringen. Se bara till att fölet är i balans. Jättebra om någon annan lyfter ibland också då det annars kan bli så att fölet blir van vid DIN hantering och skräckslagen då väl hovslagaren kommer. Ta det lugnt och bråka inte! :)
Men du har säkert gjort ett jättebra redan!
Har du en häst som går att jobba med i ett tidigt stadium är chansen större att man som hovslagare kan göra ett bra jobb vid ev justeringar.
Din två-årings hovar hänger med hennes växtperiod samtidigt som hon nu sliter mer då hon blivit större och tyngre. Åringens hovar skulle jag nog se till att få ut en duktig hovslagare att titta på. Att de bräddar sig kan ju tyda på en del olika saker. Min första tanke är att den kanske är för brant, upprätad åt bockhovshållet. Men det är bara funderingar. Skicka gärna bilder om du kan? Kan även bero på uppackningar också..
Men jag kan rekommendera att se till att en hovslagare tittar på den som sagt!
Övrigt gäller det att hålla koll på hovarna som vanligt!
Lycka till!
/Thomas

Lisa sa...

Hej igen!
Menar mer att de blivit "tjocka", eller dasslockat till sig, men inte vuxit så mycket åt "ankhållet". Haha vilka ordval! Bara växer proportionerligt med hennes kropp:)
Jag har fått som en liten uppfattning att hovslagarna inte ägnar så mycket tid att gå igenom vinklar och dylikt på föl, utan bara verkar på 5 minuter och sen är det över. Mitt föl hade lösa delar av strålen kvar, som hon fick gå bort själv. Känns inte direkt som att det är någon tanke bakom detta, men är det slarv??
En tjej i stallet är nu tvungen att sko sin 2-åring pga att lamellen "breddat" sig och hon får in tokmycket smuts och det är rötvarning, vill veta mer om detta också! Varför skulle skor hjälpa mot det? Det kommer väl in smuts därunder ändå? Vad kan man göra för att förhindra något sånt själv? Och försvagas hoven mycket utav att skos i tidig ålder? Om man ändå ska sko när det är dags för ridning, spelar det då någon roll?
Och var är det ni bor någonstans egentligen?? Du får snart åka på hovslagarturné!
Nu blev det en väldig massa frågor:D
Mvh Lisa & hästbebisarna