onsdag, mars 31, 2010

Helgen gav verkligen en energiinjektion och jag känner mig yberinspirerad! Har dessutom lyft mig ett steg och det känns kanon. Bara för det ska jag visa lite bilder.
Följande bilder är före och efter upprensning och grundverkning:






Ovan är en bakhov som trots nästa stegs verkning ej gick att få helt symetrisk, men ändå stor skillnad. Fick kompensera obalansen i hoven med hjälp av skon.
Nedan vill jag visa hur viktigt det är att rensa upp och skära bort dött horn som i detta fall, en häst med fånghistorik. Hörnstöden har blivit övervuxna och balansen i hoven är framflyttad mot tån. Det är även trångt för strålen som då inte kan fungera korrekt.



Notera hur de kolapsat ut mot väggen och hur de tryckts framåt.



Samma hov efter upprensning med hovkniven och grundverkning. Här ligger hörnstöden i position. Hoven är i nästan rätt balans och belastningen korrekt. Ett få par rasptag fick hoven helt i balans. Se hur trakten flyttats bakåt i position och är inte längre understucken.
Har även jobbat med en del "plastning" men det spar jag till senare!

Inga kommentarer: