tisdag, mars 16, 2010

Då så!

Jo, så här är det!
För några veckor sedan fick jag ett samtal från en kund som även är hästveterinär. Hon berättade att hon tillsammans med tre andra mycket kompetenta hästveterinärer skulle starta en hästklinik i krokarna och att hon ville ha (bl a) mig med på tåget!
Nu har jag fått det bekräftat efter ett besök på den mycket fina klinik förra veckan.
För det första är det världens chans att utvecklas och lära mer. För det andra kan mina dagar där (kommer flytta med mig en del kunder dit) bli mer effektiva då jag slipper resor. För det det tredje, tänk vad skönt en kall vinterdag, att kunna stå inne i värmen men rätt ljus och rätt underlag med duktiga veterinärer i närheten. För det fjärde.. ja ni hajar! Finns rätt många fördelar!
Kommer säkerligen återkomma en hel del kring detta.
Så nu vet ni! (hoppas ni inte förväntade er något extraordinärt eller storslaget?! Visserligen är det mycket stort för mig!

6 kommentarer:

Larsson sa...

JÄTTEGRATTIS!!!

Hoppas att du kommer trivas på din nya arbetsplats!

Men en liten fråga; Emil då? Vad händer med din jobbarkompis Emil?

Bitte sa...

Låter fantastiskt! Och eftersom man ändå lastar och kör sina hästar land och rike runt kan man ju lika gärna köra till hovis också. Men en sak förundrar mig: jag har aldrig någonsin fått ett kvitto på några hovslagartjänster och här bör det ju bli ordning och reda på det. Skitbra, tycker jag (du har säkert skött det exemplarist tidigare men så där generellt, menar jag). Jag gillar nämligen inte idén att betala med skattade pengar till folk (frisörer t ex) som inte skattar i sin tur.

Hovslagaren sa...

Larsson, tack, tack och åter tack! Kommer nog trivas som fisken i vattnet. Självklart följer Emil med, nu som klinikhund! Finns redan två till (dock lite snobbigare varianter med näs..ehh jag menar nosarna högt i skyn då deras mattar är veterinärer!), de ska nog komma överens! Sedan kommer jag inte vara där heltid så "lekapågårdenmedgalenpannortillhundpolare" kommer fortsätta vara ett vardagligt inslag i Emils liv!
Bitte, visst gör det och det är SÅÅÅ spännande! Förhoppningsvis inser många hästägare hur skönt det är att slå sig ned i sköna skinnsoffan med en kopp kaffe och en bra hästtidning medan pållen får nya skor!
Skillnaden blir väl den att de hästar jag skor på kliniken automatiskt förs in i klinikens journaler, för ju egna sådana redan i och för sig. Det kommer även ett krav från jordbruksverket gällande journalföring så då ligger vi steget före!
Känns ju givetvis bra att göra rätt för sig. Tror dock det finns många som bara skor svart och tjänar en rejäl hacka på det men vad händer om de skadar sig? Tror lösningen på att få ned svartjobben är sänkta skatter. Jag betalar gärna skatt för att Göran 75 år ska kunna gå till Dr Sven utan att ruinera sig, eller att skolan fortsättningsvis är fri. Men det blir ju inte mycket kvar att leva på som egen företagare i dagsläget! Dessutom kostar nog en egenföretagare staten mindre pengar då denna oftast måste jobba fast man är sjuk osv..
Nu blev det politik! Men vad vet jag?! Hursomhelst, ha det bra!

Bitte sa...

Men precis: det billigaste staten kan ha är en ensamjobbande egenföretagare: aldrig sjuk, betalar skatt, betalar själv för sin pensions-, sjukvårds-, olycksfallsförsäkring. Vi betalar själva för den första sjukskrivningsperioden osv. Den "frihet" vi har är naturligtvis en tillgång men när vi är "fria" ängslas vi över att det inte ska koma in tillräckligt mycket jobb och därför vågar vi aldrig säga nej, ens när vi är överbelastade. Åh, så många midsommaraftnar, julaftnar, nyårsdagar jag jobbat genom åren, så lite semester jag haft. Nej, det här är inte gnäll, bara en bakgrund till mitt inlägg om att alla bör betala skatt.

Irene sa...

Så kul! Det kommer att bli jättebra för er allihop är jag helt säker på. Och visst hade man hellre suttit i en soffa och väntat på att få pållen skodd än stått ute i en kall stallgång.

Hoppas nu bara att veterinärhundarna blir snälla mot Emil. Tycker nog du kan ta ett litet extra Emil-tillägg på skoningskostnaden, vem skulle inte vilja betala en extraslant till en så fin hovslagarassistent?

Anki sa...

Jätte roligt att du får jobba på kliniken, du är så duktig min älskade son.