onsdag, mars 31, 2010

Equi-pak soft

Vid årsmötet i helgen så fanns det mellan alla intessanta föreläsningar tid över till att gå runt och titta på utställarna/leverantörerna som marknadsförde sina produkter. Med tanke på klinikjobbet så var det extra intressant att se nya produkter från t ex ett företag som tillverkar diverse plaster som man applicerar vid diverse problem. Jag hade själv en del idéer kring vidare behandling av vår egna häst, en tvååring quarterhingst. Tyvärr har han genetiskt sköra hovar, tunn sula och får lätt bölder. I höstas fick jag sko honom pga detta och det blev något bättre. När väl snön kom tog jag bort skorna för att hans hovar i den rena, "torra" och mjuka snön skulle få växa till sig och stärka sig. Trots snön (som fortfarande ligger) så har hans hovar varit fortsatt sköra. Då han knappt har någon hovvägg att fästa sömmet i och att han snart ska på bete har ett par vanliga skor inte varit aktuellt. Det jag därimot velat göra är att antingen enbart plasta upp hoven alternativt limma fast ett par skor. Efter ett besök i montern där en plaståterförsäljare stod, så fick jag mer kött på benen. De ville tillslut komma hem till mig och visa sina produkter. Sagt och gjort så kom de hem till oss! Så fick vår häst ett par limmade skor och en skyddssula kallad, equi-pak soft. Vår häst var den första häst i skandinavien som fick behandlingen av den nya produkten. Nu fick en av mina kunders hästar med fånghistorik också en behanling.









Inga kommentarer: