måndag, februari 15, 2010

Fick en fråga igår!

Nä, jag håller nog inne med informationen ett litet tag till tror jag minsann! Trots vissa (hot?!) uppmaningar att öppna truten (eller vässa fingrarna och printa ned det helt enkelt!) Hi hi! Se Larssons kommentar på förra inlägget!
Fick en intressant fråga mailad till mig från en vän vilken intresserar sig för yrket och vill lära sig mer, gällande inlägget "Fång mitt i vintern". Tänkte att det kunde passa för bloggen!
Så här skriver Fredrik och efter det mitt svar:

"Jag har hört så olika veritioner om fång, en granntjej har aldrig haft skor på varken nordsvensken eller shettisen.. nordisen e 22-25 år å chettisen han aldrig drabbats av fång, hon "verkar" av hovarna ibland, men liite skålat. det låter bra å hästarna mår bra. varför får så många andra hästar fång? hon verkar ju ha ganska rätt i ju med att dom andra hästarna får fång. ? å inte hennes.."

"Intressant frågeställning!
Din grannes hästar har klarar sig inte från fång pga att de är oskodda utan har andra anledningar så som foder, miljö, arv mm. Bra jobbat av henne! Troligast är att hon har en allmän vettig syn på hästhållningen. Men det är viktigt att veta VARFÖR hennes hästar klarar sig VAD hon gör rätt. Att hon verkar "skålat" låter som att hon tar bort sula vilket på sätt och vis är rätt men man måste ju alltid se till varje individ. Vissa hästar är plattfotade och tar du och verkar sulan så kan du snarare framkalla ett fånganfall.
Självklart är det så att en oskodd häst som belastar hoven mer än den klarar av kan få något som kallas "belastningsfång", men det kan även skodda hästar få. T ex om en häst är halt på en hov så belastas den andra mer.
Jag är helt klart FÖR att ha hästarna oskodda i största möjliga mån och ser gärna att fler hästar som inte behöver ha skor får gå barfota i alla fall i perioder och det synsättet har jag även med mig från första dagen på hovslagarutbildningen, men många hästar klarar det inte helt enkelt.
Så här tänker jag. Många barfotaverkare (alternativa verkare) hänvisar många gånger till "vildhästen". (Och då inte bara med vinklar och sättet de verkas på)
-Klarar vildhästen det så klarar alla hästarna det?! Brukar det låta.
Ja, visst klarar vildhästen det utmärkt. Men den första skillnaden är att den inte rids och körs, att den går på helt andra underlag (dvs ej grus och asfalt) och framförallt att de individer med dåliga hovar dör ut. En naturlig avel helt enkelt. Idag avlar vi nästan helt och hållet på prestation och ser knappast till hur hovarna på hingst och sto ser ut.
Den friskaste hästen du kan få tag på idag är ju helt klart Amerikas vilda Mustanger. Enkel matematik: Sjuk häst =död! Naturen är hemsk eller hur?!
Så för min del så håller inte deras argument."

5 kommentarer:

Perley sa...

Bra svar! Vi har två hästar i en hage (De har visserligen skiftat till andra hagar men de två har alltid varit på samma ställe...) den ena har aldrig haft hovproblem och den andra ett antal gånger... Så arv är en stor del, så som underlag osv. :)

-matilda

Hovslagaren sa...

Tack! Ja, det är ju MITT sätt att se på det VÄLDIGT förenklat. Faktum är att just fång är något det forskas på för fullt och är ett hett ämne med en massa teorier men i princip noll fakta. Ska bli intressant att se vad framtiden kan utvisa.
Kul att du läser min blogg!
Mvh Thomas

Anonym sa...

Mycket bra svar, tycker jag. Jag är equiterapeut och har sett en del hästar som verkats enligt sk vildhästmetoden..ibland fruktansvärd att se...inte alla hästar kan gå barfota men en del barfota-fantaster har gjort detta till en ideologi och vill inte se att hästarna har ont...

Anonym sa...

förresten-jag är inte anonym..tryckte bara fel knapp...
sylvia lindström på Öland

Hovslagaren sa...

Hej, Sylvia! Equiterapeut! Det har jag alltid tyckt verkar spännande. Dessutom verkar det vara svårt att få tag på er? Har du ingen blogg där DU skriver om yrket?
Om inte kanske du kan starta en?! :)
Kul att du läser min i alla fall och dessutom kul med kommentarer!
Ha det gott!
Mvh Thomas