onsdag, februari 10, 2010

Fång mitt i vintern

Har nu varit hos Schettisen med fång. Fortfarande (efter två veckors vila enligt ägaren) i ett skede där jag inte ville göra med än att underlätta för hästen genom att verka av den långa tån. Varför jag gjorde detta är dels för att lätta på trycket mot hovbenet och korta steget/minska belastningen. Speciellt viktigt då tån hade vuxit alldeles mycket. Fångprocessen hade inte lagt sig än och risken för en hovbensrotation är då för stor vid en skoning vilket i sig påfrestar en hel del. Dessutom hade ägaren inte tagit ut någon veterinär som kunnat skriva ut medicin för att lindra smärtan och hämma inflammationen vilket borde gjorts så fort som möjligt. Det ägaren dock hade gjort från dag ett som också är mycket viktigt är att låta hästen stå inne och ta bort det kraftiga hösilaget.
Hade fånganfallet gått över i fas två och det värsta lagt sig hade jag skott hästen och då med en sula för att fördela tryck och skydda sulan. Nu avvaktar jag tills veterinär varit ute hos kund. Tyvärr kändes det inte som rätt läge att ta fram kameran men jag har några bilder på lager som påminner om hästens vinklar.
Detta fånganfall berodde med största sannolikhet på okunskap. Hästen hade nyligen och hastigt fått nytt hösilage som inte passade till den individen, om ens till häst då även en till individ som åt av höet visade tydliga fångsymptom. Tyvärr är detta vanligare än man kan tro. Kan bli så trött på hästägare som dessutom resonerar så här:
"Så länge hästarna håller hull och hösilaget luktar gott så är det väl inga problem!"
Fel fel fel!
För det första måste man ha en analys på höet. Först med en analys i handen kan man ju göra en forderstat. Inte bara för att se om värdena är för höga utan även för att se om hästarna får för lite av någonting. Nästa sak som en del gör (ibland p g a okunskap) är att byta hö/hösilage från olika bönder, olika skördar utan någon invänjning.
Ska inte utveckla detta problem mer då jag kan fortsätta länge kring detta utan ge lite tips och råd om nu din häst skulle visa fångsymptom.
Vet du inte vad du ska titta efter så börja med att lära sig din häst normala rörelsemönster. Känner du din häst så vet du nog redan hur den rör sig när den är frisk och hel!
En häst som får ett fånganfall/fångkänning kortar normalt sitt steg. Allmäntillståndet blir försämrat och en del blir stapliga, speciellt när de vänder på trånga ytor.
Har anfallet blivit kraftigt eller gått över i ett akut stadium kan det hända att den inte vill röra på sig alls. Den skjuter då in bakbenen under sig och skjuter fram frambenen för att avlasta framdelen. Detta är som sagt en mycket akut situation och åtgärder bör sättas in omgående. Känn på hovarna efter värme vilket du lättast känner med baksidan av handen. Hitta den digitala pulsen på kotan och känn om den är tydligare (kraftigare) än vanligt. D v s om den det finns en förstärkt digitalpuls. (Lär dig hur den känns normalt på varje individ då pulsen kan kännas olika från häst till häst)
Därefter mäter du temperaturen på hästen för att se om den har feber eller ej. (Även detta bör du göra med jämna mellanrum för att lära dig vad din häst har för temp. när den är frisk)
När du är klar med undersökningarna/visitationen bör en veterinär kontaktas, omgående. Även om klockan är 02.30 en fredagsnatt! Ju förr du kan sätta in en behandling desto godare är chanserna för att fånganfallet får en lycklig utång.
Veterinären kommer vilja veta om hästen har feber, vilken temp, om hovarna är varma, när du upptäckte att hästen inte var frisk och ev om du själv kan tänka dig kan vara orsaken till anfallet. (Kan t ex vara en häst som rymt ur sin box och ätit upp all havre i foderkammaren. JA det HAR hänt!)
Att kyla benen är inte heller fel. Spola benen (under framknät och ned) med iskallt vatten. Själv rekommenderar jag 15-20 min per ben. En variant är att kyla med snö om du har tillgång till det. En häst med ett vattendrag som drabbas av akut fång ställer sig gärna i vattnet då kylan lindrar och har en viss hämmande effekt på inflammationen.
Sedan gäller det att hålla hästen still på MJUKT underlag. Ställer du in hästen på box ska denna fyllas upp med strö. Mer än du tror. Har du möjlighet till en sandbädd i boxen är det utan tvekan det bästa då sanden fördelar sig under hovarna.
Åk abslolut inte iväg med hästen om inte veterinären säger annorlunda. Denna påfrestning kan få hovbenen att rotera och i värsta fall tryckas ut genom sulan. Skulle det hända så är prognosen väldigt dålig.
Fångsymptomen är snarlika de symptom vid en sulläderinflammation som många barfota hästar kan råka ut för vintertid då snötäcket är obefintligt och de buckliga och hårda hagarna påfrestar hovarna. Ni bör ändå agera som vid ett fånganfall!
Tror jag fått med det viktigaste! Skulle ni känna er tveksamma, ring en kunnig hovslagare om råd!
Min jourtelefon är på dygnet runt nästan alla dagar om året och jag kan givetvis hjälpa er med råd om det är riktig kris/nödfall. Skulle jag inte svara, så sms:a ordet "akut" Ring eller sms:a: 0739-604466

Hoppas råden kan vara till nytta!

6 kommentarer:

Bitte sa...

Himmel, vilken bra blogg!
Jag hittade hit från Larssons blogg och läste hela fång-inlägget, tros att det är en herrans massa år sedan jag hade hästar - och hovslagare. Precis så här ska förstås en blogg vara: informativ och klok. Och dessutom välskriven. Så här kommer jag att titta in igen. Och igen.

Ann-Marie sa...

Håller absolut med Bitte!

Här hittar man allt möjligt som är bra att veta om hovar/hovvård och får dessutom tips o råd angående sin egen häst.

Waow, vilken service att lämna ut ditt mobilnr om det är något akut, med risk för att bli nerringd ;-) Då är man hängiven sitt yrke eller kanske snarare kall!

Jag tittar in ofta och hoppas att det finns nåt nytt att läsa...känn ingen press...
Ska tipsa mina hästväninnor eller snarare väninnor med häst oxå :-)

Hovslagaren sa...

Bitte och Ann-Marie, tusen tack för era fina ord! Nu blir jag allt lite generad... ;)
Men visst är det så att hovslageriet inte bara är ett jobb för min del utan något jag brinner för. Känns ju extra roligt att veta att det finns intresserade människor som tittar in ibland!
/Thomas

HaNNa sa...

Jag har kikat in på din blogg lite då och då, eftersom den varit intressant och lite skoj. Det här inlägget blev dock som en bulldozer genom sovrumsväggen.
ÄNTLIGEN någon som är välinformerad, välformulerad och vettig - både inom hovar och foder! TACK! Riktigt bra läsning. Nu känner jag mig inte längre så ensam med mina analyser och petigheter.

Hovslagaren sa...

Hanna! Kul att du läser min blogg och tack för de fina orden! Måste säga att det glädjer mig att höra att du är noga. Tyvärr har så himla många noll koll. Att hålla häst måste vara ett av de svåraste djuren att lyckas med, kräver så mycket kunskap men ändå är de så lätta att få äga..
Hoppas du en ljus och upplyst framtid!
Ha det gott!
/Thomas

johan.darth sa...

Vad du skriver bra, både innehållsmässigt och språkligt! Hälsn Liselott