söndag, augusti 09, 2009

Ytterligare en hovböld stod på schemat!

För snart en vecka sedan ringde en god vän till mig vars hästar jag skor och verkar. En av hennes ettåriga sto var blockhalt. Ingen tydlig svullnad syntes. Jag kunde konstatera att hältan satt i hoven då hon hade förstärkt digitalpuls och värme i hoven. Hon reagerade i sulan när jag klämde åt visitertången men jag kunde inte hitta någon hovböld. Fick ingen reaktion när jag klämde ihop trakterna vilket var skönt. Vid en reaktion när hovväggen i trakten trycks ihop kan man misstänka en hovbensfraktur vilket brukar innebära att det kan ta månader för hovbenet att läka. Då ordineras vanligtvis boxvila vilket i sig kan vara nog så plågsamt för hästen.
Hursomhelst kändes det som en hovböld i tidigt skede.
Hästen fick ett våtvarmt omslag för att skynda på processen och få den eventuella hovbölden att öppna sig.
Det är ganska vanligt man som hovslagare får samtal från hästägare som tror att hästen fått en hovbensfraktur. Ena dagen belastar hästen alla fyra hovar bekymmersfritt, andra dagen är den blockhalt. I de flesta fall är det ingen fraktur utan snarare en böld. De flesta hästar har en rätt hög smärttröskel av överlevnadsskäl. Tillslut när bölden är mogen trycker den på så kraftigt att en hälta blir mycket tydlig. Dessa hästar visar givetvis en hälta av låg grad i det tidiga skedet men det kräver ett tränat öga för att upptäcka förändringen.
Just denna hästen tillhörde dem som har en låg smärtröskel (vilket kan vara bra i dessa fall).

Idag hittade jag vad jag letade efter. I tådelen kändes det "svampigt" vid lamellranden. När jag sedan skar försiktigt kom det ut lite vätska. Öppnade sedan upp ett ca 3-4 mm hål med hovborren (en slags kniv som ser ut som en äppelurkärnare). Mer vätska rann nu ur och jag spolade ur ingångshålet med jodopax. Ett sterilt hovbandage lades kring hoven. Hästens ägare får under ett par dagar spola rent och lägga om bandaget tills mitt återbesök. Jag vill då se om det skett någon förändring. Som tur är har min goda vän en god hand med hästar och stoet stod helt still som om hon inte gjort annat! Det kan annars vara problematiskt att arbeta med mer avancerade ingrepp på unga hästar. Men med en god uppfostran av hästägare och en lugn hand av hovslagaren så går det oftast bra.
Återkommer givetvis om några dagar och berättar uppföljningen av hovbölden!

Inga kommentarer: