torsdag, augusti 27, 2009

Ett riskfyllt arbete

Mycket jobb på sista tiden. En kollega ringde för några veckor sedan och berättade att han skadat sig då han fått en unghäst över sig. Självklart hjälpte jag honom med de mest akuta skoningarna. Jag är fullt medveten om riskerna med detta jobb och jag är oftast noggrann med inte utsätta mig för onödiga risker. Men ibland kan det hända olyckor med de snällaste hästarna.
Verkade ett 24-årigt halvblodssto för några dagar sedan. (En av de tillfälliga hästar min skadade kollega bad mig att hjälpa) Hon var supersnäll och allt gick bra tills sista hoven. Stod med en av bakhoven i knät när hon plötsligt, utan förvarning, ramlade över mig! Troligtvis hade framknät vikt sig för henne och föll som en fura. I normala fall så hade jag lika snabbt hunnit undan henne men i detta stall var stallgången alldeles för smal. Jag trycktes in i väggen med min rygg mot en dörrkarm. Tur i oturen var jag nära utgången och kom loss. Fick en rejäl smäll i ryggslutet men klarade mig annars utan större skador. Med hästen gick det bra. I just detta fall har jag mig själv att skylla. Inte att hon föll utan att jag såg mellan fingrarna gällande säkerheten. Att arbeta i en sådan smal stallgång är inte ok. Som sagt händer det även olyckor med de snällaste hästarna.

Har varit på återbesök hos unghästen med hovbölden. Efter en kontakt med ansvarig veterinär kom vi fram till att hålla ingångshålet öppet efter mitt resonemang. Veterinären ville först att jag skulle lägga på en sko med sula. För det första är det nästintill omöjligt att skydda bölden då öppningen satt en bit upp på hovväggen. För det andra ser jag gärna att hålet hålls öppet för att lufta det så mycket som möjligt. Att stänga in hålet är att riskera att bölden återigen letar sig upp i väggen. I andra fall då en böld öppnats i sulan kan ett skyddande beslag vara nödvändigt. Det är nu upp till hästägaren att hålla rent varje dag och se till att lera och smuts i sig inte täpper till hålet. Ska snart tillbaka till unghästen fortsätter givetvis berätta om hur det går. Ska se till att fotografera nästa gång!

Det är inte bara hästar jag stöter på om dagarna. Förutom hundar och en massa katter så finns det andra lurviga djur som charmar en.


Här är en riktig "fårskalle"! (Inget illa menat!)

3 kommentarer:

Lisa sa...

Oj, det måste vara läskigt att få en häst över sig. Jag minns hur jobbigt det vara att bli inträngd i ett hörn av en häst, bara det...

Kan du inte berätta om några händelser som du minns extra väl med jobbet, eller "dina värsta misstag" eller hemskaste människan du stött på i jobbet och liknande? ;)

Hovslagaren sa...

Det går oftast så snabbt när olyckan är framme och är man inte fysiskt skadad så är det bara att ta tjuren vid hornen och fortsätta direkt (om nu hästen inte är farlig i sig!)

Oj, inträngd! Ja, det måste varit riktigt läskigt?

Självklart ska jag ta mig en funderare och skriva om dina önskemål! (Finns en del historier, mer eller mindre allvarliga!)

Anonym sa...

Hej! Har precis hittat din blogg och den verkar kunna bli lika intressant som mamma Veterinärs :-)

Kan du inte utveckla lite det du skrev om hovbölden på 1-åringen, t ex att skillnader i förstärkt digitalpuls skulle tyda på olika art av hälta och att en hovböld ger svullnad från kotleden och uppåt? Jag hade ju snarare trott att det skulle vara något annat (t ex en senskada som vetten trodde) om svullnaden gick uppåt!