onsdag, juni 30, 2010

Positivt återbesök!

I tidigare inlägg har jag berättat om en häst med en lateral uppackning/hovböld som öppnat sig i kronranden.
Nedan följer bilder från dag ett:








Vid upptäckten av uppackningen/bölden så skar jag rent så gott jag kunde och smidde ett en sko med sömhål i tå delen för att avlasta den uppskurna väggen. Idag ca 14 veckor senare ser det ut så här:


Här har öppningen som tidigare suttit i kronranden vuxit ned rejält. Jag har kunnat skära rent ordentligt och har en så kallad kommunikation i nerifrån och upp genom väggen vilket är mycket positivt.
För att minimera risken att smuts kommer in i öppningarna har jag fyllt upp dem med rent bivax. Bivax andas, är antiseptiskt och har en viss läkande förmåga.





Själva vinkeln på hovväggen blir dock något deformerad pga att hornkapseln blir störd av uppackningen. Detta åtgärdas allt efter som hoven växer och bör inte bli ett permanet problem.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Anonym har lämnat en ny kommentar till ditt inlägg "Positivt återbesök!":

Helt otroligt intressant sida du har..
Måste bara få fråga..
Har e ponny som vi behandlat i alla leder under tio månader ink bog och höft samt rygg =)
Efter att ha åkt till annan veterinär så togs de bilder på hovar och man fan hovbensinflammation bf på honom..
Ordinerades ringsko... Men många verkar tycka det inte kommer hjälpa och det är ingen ide att behandla för det kommer ta år innan den kommer till elit nivå innom dressyren igen..
Vad har du för erfarenhet?
Det konstiga var att jag köpte en häst för ett par månader sedan av en familj som inte ville ha den kvar för den va oren..
Jag kolla upp den och fann hälöta kot fram hög knä fram och knä och has bak..
Hästen blev inte bättre utan sämmre när den skodes om och de
sulor hon gått med togs bort..
Irroniskt nog byte jag veterinär till henne en vecka efter ponnyns diagnos och herre gud denna häst hade samma sak men med lite förändring i hovbenet troligen pga långvarig inf.. Dvs innan jag ens köpte henne..
Nu va hon billig och skulle mest gå i avel men min fundering är nu förekommer detta ofta utan att veterinär eller hovslagare tänker på det??
Tacksam för svar gärna vila mail

Hanna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.