tisdag, juni 29, 2010

Fångskoning

De senaste veckorna har jag behandlat flera fånghästar varje dag. Givetvis flertalet på klinik men även ute på fält. I det akuta skedet verkas endast hästen med kort tå men i nästa stadie kan det komma att krävas att ett fångbeslag läggs på.
I detta fall har jag valt en så kallad "tåöppen sko". I praktiken är det en bakvänd sko där tåkappan är nedfälld för att skapa ett extra stöd åt strålen.

Detta är vad jag hade att jobba med:


Här är skon borttagen från hoven, lamellranden är något förändrad och har skapat en speration till hovväggen.


Till en början "städar" jag hoven och skär bort dött horn, överflödigt horn. Vid fångfall har hoven en tendens att växa snabbare än normalt.





Sedan gör jag en grundverkning. Ser till att försöka skapa balans i hoven.





Efter att även format hovväggen till korrekt vinkel riktar jag skon och sömmar fast den i position.


Notera det extra stöd som den nedsmidda tåkappan ger.





För att ge sulan ett stabilt stöd och skydda den från hårda stenar mm så har jag valt att fylla hoven med Equi-Pak. Den består av två flytande komponenter som vid blandning härdar till ett fast gummiliknande material.





Det sista jag gör är att nita och fila bort eventuella avvikande vinklar på hovväggen.





Klart!

Före:


Efter:



Hoppas ni har en trevlig sommar utan fång!

2 kommentarer:

HaNNa sa...

Verkar vara extremt mycket fång i år, även på hästar som tävlas på Medelsvår nivå eller liknande och hästar som man inte trodde låg i riskzonen. Är det din uppfattning också?

Hovslagaren sa...

Hej Hanna! Visst är det mycket fång. Själv tror jag att det handlar om att våren var kort, efter en lång vinter, och sommaren kom snabbt vilket innebar att gräset verkligen växte så det knakade och energin i gräset blev snabbt hög.
Att även tävlande hästar på den nivån får fång är egentligen inget konstigt då många tror att hästen behöver mer energi än de gör av med, i form av t ex kraftfoder. Enligt veterinär Sara Nyman, so
är foderrxpert och forskar på fång, så är de enda hästarna som behöver extra energi utöver stråfoder, brukshästar som jobbar hårt i skogen nästan varje dag.
Må väl!