onsdag, april 28, 2010

Kötthov och hästbett

Idag har hästen med den blottade kötthoven varit inne hos oss på kliniken och fått behandling. Med hjälp av lugnande och bedövning kunde vi göra ett fullgott jobb och hästen får nu stå gipsad fram tills nästa vecka. Då får vi se hur det läkt och antingen fortsätta behandling med gips alternativt sko den.

För någon vecka sedan hade jag en riktig otursdag. Nog för att mitt yrke är riskfyllt men under samma dag reste sig en häst plötsligt så det kunde slutat illa, den ryckte och drog och senare samma dag fick jag ett bett i ryggen! Ett riktigt hästbett!
Trots detta älskar jag mitt jobb!
Kanske låter överdrivet men faktum är att 99% av mina hästar jag skor är jättelugna och VÄLUPPFOSTRADE! Har så bra kunder helt enkelt!



3 kommentarer:

Bitte sa...

Tufft. Både för hästen som nu, rimligtvis, får en ny, frisk hov. Och för dig som får däng på jobbet. Jag blir lite orolig, vet du, med tanke på att du är den typen av man som bakar fluffiga bullar och pussar på tulpaner. Å andra sidan såg du förbluffande rationellt på Ymers knipsade nötter; de flesta män brukar stå med benen i kors och se ynkliga ut när sådant kommer på tal.
Men på tal om väluppfostrade hästar: när jag handlade häst i Danmark förvånades jag över hur otroligt väl uppfostrade (särskrivningen är avsiktlig) hästarna var. Kan möjligen bero på att man har utbildade beridare i högre omfattning än i Sverige. Alltså proffs som lägger energi på att hästen ska klara ALLA situationer, från hantering till avancerad ridning.

Irene sa...

Jag tror att det är du som gör dem lugna. De känner att här är en man som bakar kanelbullar, och en sån man är per definition en hygglig prick, en som man ska behandla varsamt så att det kan bli fler kanelbullar.

Hästen som bets kanske gick på diet, och var lite bitter därför?

Själv får jag flashbacks till när vårt lilla sto fick ett spiktramp som gick nästan upp till strålbensbursan (heter det väl?), och vi for som tättingar fram och tillbaks till Helsingborg. Sen fick hon en resistent infektion i hoven. Känsliga saker, det där med hovar!

Hovslagaren sa...

Bitte, i början av min karriär som hovslagare kom jag hem med nya skador nästan varje dag, avsparkade revben två gånger om och massa blåmärken! Ha ha! Nu har jag som sagt mest snälla hästar! Kanelbullar och tulipaner?! Har jag berättat att jag har 250 gymnasiepoäng i balett? VG dessutom! Coolt va?
Don't worry be happy!

Irene, vad gullig du är! Tack!
Lät otäckt med spiltrampet! Hur gick det?