måndag, april 26, 2010

Jourfall

Fick ett samtal från en orolig kund i söndags. Hennes häst hade under ridturen på något vis trampat av en bit av hoven så att det blödde kraftigt och hästen blev omedelbart halt. Givetvis åkte jag ut till kunden för att se om jag kunde göra något.
Blödningen hade slutat men kötthoven var blottad och hästen var väldigt öm.
En bit av hovväggen och sulan, mellan hörnstödet och bredaste punkten på hoven, hade slitits loss och kötthoven buktade utåt något.
Positivt var att trakthörnet fortfarande var intakt vilket gjorde att hästen kunde belasta hoven på plant underlag.








För att undvika ett framfall av kötthoven, gjorde jag rent och lade ett hovbandage efter att gipsat ett stöd och skapat tryck mot kötthoven för att stabilisera.
Det var mycket svårt att göra helt rent då hästen var oerhört känslig i området. Dock krävdes en akut behandling på plats och gipset blötlades i jodopax för säkerhets skull.
Detta omslag skall nu sitta i två dagar innan jag vill ta bort det och göra ett nytt försök att göra det helt rent. Skulle hästen vara lika ovillig att låta mig tvätta rent krävs först och främst lugnande medicinering och ev smärtlindring vilket i så fall sker bäst på klinik.

I övrigt har dagarna flugit iväg med rasande fart och antalet dagar inne på kliniken ökar för varje vecka. Har fortsatt ökad inspiration och det är kul att jobba!

Återkommer gällande den skadade hästen efter mitt återbesök.








Skönt att våren är här!
För er med fånghästar som får äta gräs, tänk på att vänja in dem långsamt på gräset då det första som kommer upp kan vara lite FÖR bra! Undvik även bete tidig morgon då daggen driver upp fruktoserna i stråna!
Trevlig vår!




Inga kommentarer: