måndag, juli 19, 2010

Bärrandsröta

För ett tag sedan fick jag ett fall med en unghäst som hade uppackningar/bärrandsröta. Hästen var ett år och hade omfattande uppackningar på tre hovar. Uppenbart var att hästen behövde stöd då den var öm och ovillig att röra sig i hagen mer än nödvändigt. Dels hade den troligtvis ont av själva uppackningarna men framförallt av att stora delar av väggen hade kollapsat på de tre angripna hovarna.
Vad jag först och främst fick göra var att skära bort det angripna hornet tills det var helt rent.
Då jag skulle bli tvungen att bygga upp en tillfällig vägg av plast på de ställen där väggen var borta så var det extra viktigt att all röta var borta.
För att hornet på de uppskurna ställena skulle få torka upp och härda, samt ta kol på ev bakterier så gipsade jag de tre hovarna.
Hästen ordinerades en veckas boxvila och kom sedan på återbesök för vidare behandling.
Då hästen endast hade liten del av tån och trakterna intakta så var det dags att tända ässjan och smida!
Jag smidde dels ned insidan av skon, fasade den, för att inte riskera mer tryck än nödvändigt mot den redan hårt överbelastade sulan. Sedan smidde jag fler sömhål, i tådelen t ex.












Här är skorna sömmade med största precision för att minimera risken för sömtryck då den befintliga hovväggen var mycket tunn och skör.
Sedan var det dags att plasta upp en väggarna med Ad here.





Avslutningsvis så fick hästen Equi-paksulor för att stötta och lindra sulorna.
Låt mig även presentera mig praktikant, Björne! En mycket duktig, ambitiös och ödmjuk kille som lär sig snabbare än Lucky Luke drar sina revolvrar! Antar att ni lär få se mer av honom i framtida inlägg.








Nu har hästen gått med dessa skor i snart två veckor och jag har fått veta av hästägaren att hästen mår mycket bättre.
Kul!
En unghäst, speciellt, ska ju kunna leka och springa runt i hagen med sina kompisar av flera anledningar, t ex för muskeluppbyggnaden men även för sinnet!
Nu tar jag semester!
Gött!



Inga kommentarer: