tisdag, juli 13, 2010

32 grader i skuggan!

Sol, värme, åska och regn. Fortfarande klibbigt värre!
I dessa tider borde man ju kanske ta semester och hoppa i plurret, men inte som hovslagare, inte!
Nej nu är det högsäsong och dessutom skos de flesta hästar var sjätte vecka istället för normalt var åttonde. EN vecka tänkte jag försöka unna mig i alla fall, eller nja nästan en hel vecka blir det!
Nog är det kämpigt att ha ett så fysiskt arbete i denna värme. Kunde lika gärna duschat med kläderna på efter första hästen! Men jag klagar verkligen inte! Jag älskar värmen! Heller 30 grader varmt än 25 minus.
Min kollega däremot tycker vi borde åka till stranden istället!





Visst har jag hunnit med en hel del intressanta fall också den senaste tiden.
Bl a så behandlar just nu denna hästen som fått en hovböld vilken har öppnat sig i sulan.











På grund av kötthoven blivit blottad och då positionen på öppningen ligger rakt på en högt belastad punkt så väljer jag att gipsa.
Nu har jag lagt om gipset några gånger och väntar bara på att ytan skall bli så pass hård och stabil att en Equi-paksula går att lägga på.
Anledningen till hovbölden i detta fall är med största sannolikhet pga tidigare fånganfall.
Återkommer kring detta fall senare igen!
Ha det gott i värmen!!

Inga kommentarer: