måndag, oktober 12, 2009

long time no.... dator!

Låååååång cliffhanger...
Mycket arbete och en del födelsedagskalas =Ingen aktiv datortid över huvudtaget! Men nu är det lite lugnare igen ett tag.
Verkade en häst som normalt går barfota och fungerar riktigt bra utan skor. Dessvärre har den en elak hovspricka i tådelen i en av framhovarna. Ska nu som första åtgärd sko den i fram och fixera sprickan åt så många håll som är möjligt. Funderar på ringskor men är inte helt övertygad om att det behövs. Bestämmer mig på plats på onsdag. Lovar att fota och lägga upp dem omgående i slutet av veckan.
I övrigt har jag tyckt mig se att sommarens bete börjar visa sig i ökad hovkvalité vilket är välkommet i dessa lertider. Spruckna och frasiga hovar börjar sakteliga stärka sig igen. Däremot gäller det att vara extra vaksam för strålröta nu. Brukar kännas på lukten när ni kratsar (för det gör väl alla hästägare varje dag?) Hi hi!
En god idé är att göra rent hovarna och då speciellt strålen med t ex Virkon S och smeta på tjära en gång varannan vecka i förebyggande syfte. Virkonet tar kål på bakterier, svamp och virus, tjäran torkar upp.
Här får ni ett första exempel (mer än vad som krävs för att göra mig glad när jag kommer till stallet och kanske t o m lite lyxigt!) En kopp varmt kaffe! Plus i kanten om det finns något att doppa! (Usch vad skäll jag får av min kära hustru nu. Jag som just blivit av med den största bilringen!

Inga kommentarer: