söndag, augusti 22, 2010

Fånghäst

Det har varit lugnt på "fångfronten" ett tag nu men häromdagen behandlade jag en fånghäst igen.



Fånghästen har varit under noggrann uppsikt fr o m akuta stadiet tills att det stabiliserat sig.
Men nu var det dags att lägga på ett beslag för att stabilisera, lindra smärtan och minska påfrestningen på hovbenen.
I detta fall valde jag en "tåöppen sko", dvs en sko som ligger bakåtvänd.
För att sömhålen inte ska hamna för långt bak så fick jag smida nya.



Även kappan viks ned och med det materialet breddar jag den "spången" (gamla tådelen av skon) vilken hamnar över strålen.


Detta gör jag för att ge ett bra stöd för trakt och stråle. Den öppna tån minska trycket och ger en kort överrullning.

Jag upplevde att sulan var mjuk och tunn på sina ställen och valde därför att använda en teknik med två olika plaster för att undvika tryck.



Den mjuka varianten, Equi-pak soft la jag ut över sulan i ett tunt lager som sedan täcktes av den mer stabila (blir som ett radergummi) varianten.
Då minskar risken för tryck avsevärt men ändå bibehålls det skydd och den stabiliserande verkan jag är ute efter. Mer jobb men ännu bättre resultat!






Jag har även skapat en något skålad yta på sulan vilket jag också gör för att minimera risken för tryck.

Före:













2 kommentarer:

Caroline sa...

Hej!
Vilken bra blogg du har =)

Det är så att en person frågade mej om denna "snösula med boll" och kan du förklara varför det är en så kallad boll i mitten.

Har för mej att min hovslagare sa förra året att den är till för att det ska bli mer luft i hoven...stämmer det?

Hovslagaren sa...

Hej, Caroline! Vad kul att du uppskattar min blogg, blir väldigt glad att höra!
Ang "bollsulan" så kan man väl säga att det stämmer till viss grad. Framförallt så har den funtionen att den släpper snö som annars kan fastna på en vanlig sula. Dock om den enda funtionen man vill åt är att få bort snö och is som fastnat så rekomenderar jag "vanliga" snösulor. En hel sula stänger gärna in smuts och annat "gojs" och skapar en ständigt fuktig miljö för sulhornet och strålhornet. Dessutom omöjligt att se ev strålröta i tid.
Mvh Thomas