torsdag, augusti 26, 2010

Bilder på strålrötan

Här är de bilder på de hovar angripna av strålrötan jag skrev om i tidigare inlägg. Fick dem skickade till mig och ville visa hur det kan se ut. Nedanför bilderna följer ett svar som även kan vara intressant för alla läsare.









Mitt svar efter att granskat bilderna:
"Hej, Sandra!
Tack för bilderna.
Cobben har ganska kraftig strålröta och det vore nästan konstigt om han
inte skulle känna av dem.
Skoningen ser bra ut och och skorna ligger inte för trångt.
Däremot borde en hovslagare komma ut och rensa upp strålen så mycket det
går. Så den blir så ren som möjligt. Skulle gissa att mittstrålfåran är
gömd längre fram mot strålspetsen. Att det ligger en ficka där. Men
hursomhelst så gäller det att behandla med kopparsulfat och tjärdrev,
alternativt med "Strålrengörarare-Trusch Buster" (Ser ut som ni använt det
sistnämnda på en av hovarna?)
Innan ni behandlar (varje tillfälle) så tag en gaslinda, riv av mindre
bitar, ca 10 -15 cm. Vät den med jodopax t ex och dra långsamt genom
skåran. OBS, alltid från samma håll, ej fram och tillbaka.
Sedan tar du nya bitar av gaslindan och drar (en gång per linda) tills den
inte längre tar med sig smuts.
Ringskor kan absolut vara ett alternativ, gärna med strålstöd.
Heartbarskor kanske? Se inlägg:
http://hovfixaren.blogspot.com/2010/03/heartbarskor.html"


6 kommentarer:

Anonym sa...

Hur lång tid kan det ta innan det blir bra? Kommer sånt här tillbaka? Bra bilder.

Hovslagaren sa...

Läkningstiden beror mycket på orsaken. Sen hur noga man är att följa planen, hur mycket hästens hovar växer, miljö mm. Men det bör bli bättre inom 4-6 veckor, kanske helt bra inom 6-10 skulle jag tro.

Anonym sa...

Hej och tack för en trevlig och informativ sida! Jag hoppas att du inte är trött på alla oroliga hästägares frågor, för här kommer ännu en:
Jag har en rejäl bruksnordis, som gått barfota hela sitt liv. I juni blev hon i samband med att hon var nyverkad plötsligt väldigt öm i framhovarna, svullnade i benen och fick puls. Hon har tidigare aldrig reagerat på verkningen. Trodde först att det var fång och tog hästen från betet. Hade ute två olika veterinärer, som inte trodde att det var fång, men visste heller inte vad det annars kunde vara. Hovis tyckte att min beskrivning lät som fång, men såg själv ej hästen. Hästen är idag bättre (efter att ha haft en lätt svullnad i benen i över två månader), men ömmar fortfarande på grus, så jag rider med hovboots. Förra veckan kom en annan hovis ut och tittade på hästen och sa att hon har svamp/röta i strålarna. Kan det vara det som orsakat problemen? Hästen har hela tiden hellre satt ner tån i stället för trakten först i skritt på hårt/stenigt underlag, vilket väl skulle kunna vara ett tecken på att den ömmar i strålen, eller..? Började nu läsa om sulläderinflammation. Vad är symptomen på det och varför uppkommer det? Skulle det kunna vara det min häst har haft?
Jag förstår att det kan vara svårt att säga något när man själv inte sett hästen, men är jättetacksam för de svar jag kan få!
Mvh Anna

Hovslagaren sa...

Hej, Anna! Tröttnar aldrig på frågor! Det är bara utvecklande för mig och tack för uppskattningen!
Gällande din häst så låter det väldigt mycket som sulläderinflammation enligt din beskrivning. Men man kan även tänka sig att hovarna inte klarar av den hårda belastningen utan skor. Då kan värme och svullnad också uppkomma.
Självklart kan hästen bli halt/öm av strålrötan.
Hursomhelst så skulle jag nog välja att sko hästen i fram till att börja med och se om det blir bättre. Jag är givetvis positiv till att låta hovarna vara oskodda i allra största mån men ibland krävs helt enkelt skor om så i en period!
Hoppas du fått lite svar på dina funderingar!
Må gott!
//Thomas

Anonym sa...

Tack så mycket för dina råd! Det får bli en skoning, så får jag hoppas att pållen blir bättre. Håller helt med dig om att så länge hästen mår väl av att gå barfota kan den ju få göra det, men den ska inte behöva ha ont. Nu ska jag bara försöka hitta en seriös och pålitlig hovslagare. Inte alltid helt enkelt. Du skor möjligen inte i Jönköpingstrakten..? Hälsn Anna

Hovslagaren sa...

Låter bra!
Jag är verksam i Skövdetrakten. Givetvis är du välkommen till Husaby Hästklinik där jag skor men det är ju en bit att köra!
Kolla med FR Hovslageri, han vet nog vilka som är vettiga där nere, eller så kanske han själv kan hjälpa dig, tror han har en smedja..
www.frhovslageri.se
Mvh Thomas