tisdag, december 21, 2010

Hoppsan!

Oj oj! Vad tiden går fort när man har kul! (och vidareutbildar sig!)
För jag har verkligen kul i mitt jobb, älskar det jag gör!
Gällande snöproblemet så har jag äntligen investerat i en ny bil som tar sig fram och där all specialutrustning får plats! Så nu påbörjas bygget av inredningen på flaket, allt ska på plats. Kul!
Känns bra att kunna ta sig ut till kunderna även när de små vägarna ofta är igenblåsta och oplogade.

Återkommer snart igen!


Nu bör jag ta mig fram, med fyrhjulsdrift och allt!

2 kommentarer:

Sofia B sa...

...får man fortfarande ställa frågor och lämna förslag på ämnen att blogga om?
Jag är i såfall mycket nyfiken på din syn på hur man kan tänkas sko en häst som har visat sig få mycket bättre steg i skritten (fått högre tempo. Från 4,8 km/h till 5,5-5,8 km/h) när skorna togs av. Effekten kom direkt. Dagen efter avskoning märktes stegförbättringen och den håller i sig. Nu gått barfota sedan början av december. Tidigare skodd med vanliga enkla järnskor. Inga hovproblem. Ingen hälta i min ägo (sedan 2006). Tävlas distansritt och har godkända ritter upp till T80.

Alternativ till järnskon som ändå håller för distans?

Hovslagaren sa...

Hej, Sofia!
Självklart är du mer än välkommen!
Har haft problem med kommentarsfältet varpå det sena svaret.
Återkommer i ett inlägg med ett svar. Kortfattat så handlar det om att hästen får lättare att förflytta sina hovar snabbare utan vikt på hovarna. Du kan som hovlagare påverka mycket i balansen genom olika sorters skor, grepp mm.
I ditt fall skulle jag bara vara uppmärksam på hur hovarna håller och om hästen blir öm. Annars ser jag inga problem.
Aluminiumskor för ridhästar vore ett alternativ. Dock ej som permanent sko då de kan slita på hovens sida mot skon.

/Thomas